Rozwiązywanie konfliktów w pracy

  1. Leadersheep
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Blog
  6. /
  7. Rozwiązywanie konfliktów w pracy

Rozwiązywanie konfliktów w pracy

Przy współpracy kilku, kilkunastu osób konflikty są nieuniknione, a nawet potrzebne, i występują we wszystkich zespołach, niezależnie od ich charakteru. Członkowie zespołów, którzy we wszystkim się zgadzają, nie podważają założeń, nie wychodzą z nowymi pomysłami, nie wskazują błędów co wpływać będzie na jakość pracy. Oczywiście nie wszystkie konflikty są przydatne. Osobista niechęć pomiędzy członkami albo starcia związane ze stojącym przed grupą zadaniem mogą doprowadzić do nieprzyjemnej atmosfery i niepowodzenia. W tym krótkim artykule znajdziesz podpowiedzi co robić, gdy w zespole wystąpi konstruktywny konflikt, jak przygotować członków na to, że konstruktywne konflikty odgrywają ważną rolę w pracy zespołowej.

 

Konstruktywny konflikt – krok po kroku

Gdy budujesz zespół, rozmawiaj z osobami go tworzącymi o tym, że konflikty są naturalnym zjawiskiem, gdy pracujemy zespołowo. Warto również podkreślić, że dzięki ich wystąpieniu zespół może ustrzec się przed popełnianiem błędów, że dobrze rozwiązane mogą przyczynić się do budowania dobrej atmosfery i umocnienia więzi między ludźmi.

Jeszcze zanim dojdzie do poważnego konfliktu, przedstaw zespołowi swoje jasne oczekiwania.

Uwzględnij następujące główne kroki:

  • Ustal podstawowe zasady. Jeszcze w fazie formowania się zespołu warto określić dopuszczalne i niedopuszczalne zachowania podczas konfliktu. Zapobiegnie to jego wymknięciu się spod kontroli. Każda firma, każdy zespół mają swoją specyfikę, różni są również ludzie go tworzący, trudno więc mówić o zasadach, które będą pasowały do wszystkich. Jednak jedna zasada, ma zastosowanie wszędzie, mianowicie o konflikcie należy mówić otwarcie. Można z kimś się nie zgadzać, ale jeśli ktoś nie chce wypowiadać swojego zdania, powinien być przygotowany, że będzie inaczej niżby chciał.
  • Wprowadź wspólny proces rozwiązywania konfliktów. Jeśli członkowie zespołu wiedzą, co robić w razie wystąpienia napięć, nie będą się obawiali niezbędnych różnic zdań i często sami z powodzeniem rozwiążą własne problemy. Zespół powinien mieć ustalone jasne, opisane krok po kroku zasady postępowania dotyczące rozwiązywania konfliktów. Warto ustalić z zespołem, że w sytuacji wystąpienia konfliktu powinni:

– Zastanowić się co jest prawdziwą przyczyną konfliktu i kto jest jego adresatem.

– Pamiętać, że do rozwiązania konfliktu potrzebna jest chęć i gotowość do zrobienia tego po obu stronach sporu.

– Dobrze się przygotować, zanim rozpoczną dyskusje tak, żeby potrafili dokładnie wyjaśnić, co ich niepokoi i przedstawić alternatywy.

– Z szacunkiem zwrócić się do osoby, z którą się nie zgadzają, w tym ciebie, tylko wówczas mogą liczyć na szacunek ze strony innych.

– Rozmawiać o skomplikowanych kwestiach twarzą w twarz, nie za pośrednictwem e-maili czy komunikatorów. Rozwiązywanie konfliktu bez kontaktu bezpośredniego jest najłatwiejszym sposobem na to by go zaostrzyć.

– Być gotowymi, aby otwarcie mówić o tym co ich złości, co im przeszkadza, z czym się nie zgadzają i czego oczekują od drugiej strony, jednocześnie będąc gotowymi na wysłuchanie tego co złości, co przeszkadza drugiej stronie, z czym się nie zgadza i czego oczekuje.

– Na zmianę podsumowywać pomysły lub problemy przedstawiane przez drugą stronę w dobrej wierze. To trudne zadanie, zwłaszcza gdy w grę wchodzą emocje. To zachowanie, którego warto nauczyć członków zespołu, pokazując im, że zmuszając się do wyrażenia punktu widzenia oponenta, mogą znaleźć nowe podstawy do rozwiązania konfliktów w zespole.

– Pamiętać, aby robić przerwę w dyskusji, zawsze kiedy czują, że gubią wątek argumentacji albo tracą panowanie nad sobą i mogli powiedzieć coś, czego będą żałować, albo zachować się w sposób, którego będą się wstydzić.

– Pamiętać, że gdy poczują, że nie mogą się dogadać zawsze mogą poprosić innych, w tym Szefa o pomoc.

Zakończyć dyskusję podaniem sobie ręki, albo innym pojednawczym gestem. Będzie to symbolicznym przypieczętowanie tego, że się dogadali.

 

Zespoły, które są świadome tego, że konflikty, te konstruktywne są potrzebne i które są przygotowane do ich rozwiązywania pracują efektywnie nawet, gdy pojawiają się sytuacje trudne. Członkowie takich zespołów nie boją się, wiedzą jak postępować i wiedzą jakich zachowań innych osób mogą się spodziewać. Konstruktywne konflikty nie wpływają więc ani na ich produktywność, ani na atmosferę czy relacje.