Rodzaje coachingu – co mogą wybrać korporacje?

  1. Leadersheep
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Blog
  6. /
  7. Rodzaje coachingu – co mogą wybrać korporacje?

Rodzaje coachingu – co mogą wybrać korporacje?

Afera o coaching?  

Biorąc pod uwagę rozwój usług coachingowych, określenie jego rodzajów czy form nie jest łatwe. Niestety, zadanie to utrudnia również bałagan związany z rozumieniem idei coachingu oraz błędne definicje tej metody. Analizując rynek usług, można doznać wrażenie, że coachem może zostać każdy w swojej branży a słowo „coach” jest nadużywane. Mamy więc coachów metamorfozy, „firmowych” czy coachów w roli trenera. Ponadto możemy spotkać się z wieloma nieakredytowanymi coachami, kończącymi kursu on-line lub w firmach bez akredytacji. W takich okolicznościach, wybór odpowiedniej usługi coachingowej przez korporacje może być wyzwaniem. 

Coaching – definicja i rodzaje

Najprościej, coaching można ująć jako proces między coachem a chochee w dążeniu do wyznaczonych celów w oparciu o zasoby danej osoby. Zasobami mogą być: wiedza, kreatywność, kompetencje, umiejętności, itp. Zatrudniając coacha warto zwrócić uwagę na jego akredytację. W Polsce funkcjonuje wiele kursów akredytowanych przez International Coach Federation (ICF) czyli największą na świecie organizację skupiająca coachów czy podobną w założeniach International Coach Community  (ICC).

W przypadku korporacji, coaching może przybrać następujące formy: 

  • Coaching biznesowy (business coaching)
  • Coaching dla top menedżerów (executive coaching)
  • Coaching menedżerski (managemant coachign)
  • Coaching zespołowy
  • Narzędzia coachingowe jako element zarządzania

Coaching biznesowy skierowany jest do osób zajmujących się biznesem, zazwyczaj dotyczy on osób pełniących znaczące miejsce w korporacji, ale korzystają z niego również firmy rodzinne (np.: podczas sukcesji) czy mniejsze firmy o zasięgu lokalnym. Coaching dla top menedżerów, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest dla osób zajmujących wysokie miejsca w strukturze korporacji, czyli dla członków zarządów, dyrektorów działów, właścicieli czy prezesów. Coaching menedżerski skierowany jest do menedżerów, liderów, zwierzchników, można przyjąć, że każdy, kto pełni rolę kierowniczą może z niego skorzystać. Coaching zespołowy dotyczy zespołów danych działów czy pionów. W przypadku narzędzi cochingowych będących elementem zarządzania, mogą ich używać zarówno członkowie zarządu jak i kierownicy, menedżerowie w codziennych procesach zarządzania.

Cel coachingu w korporacjach

W przypadku coachingu biznesowego celem jest utrzymywanie lub podnoszenie standardów, poszukiwanie innowacji czy budowanie nowych strategii rozwojowych. W przypadku coachingu dla top menedżerów, podobnie, jak w coachingu biznesowym, koncentruje się on na zarządzaniu strategicznym, tworzenie długoterminowych planów operacyjnych, wdrożeniach nowych systemów, itp. Korporacje korzystają z tej formy wsparcia również podczas wprowadzaniu zmian. Dla top menedżerów executive coaching może być przydatny także w sytuacjach poczucia dużej odpowiedzialności za podejmowane decyzje lub w momentach wzmożonego stresu. 

Coaching menedżerski zazwyczaj skupia się na efektywności procesu zarządzania – delegowaniu, kontrolowaniu zadań, egzekwowaniu założonych celów i przede wszystkich zwiększaniu motywacji do ich realizacji oraz pełnienia ról zawodowych. Może on być również skierowany na rozwiązywanie konfliktów między pracownikami oraz wypracowaniu sfery work life balansu dla zwiększenia efektywności. Efektem tego rodzaju coachingu jest także rozwój kompetencji liderów a wartością dodatkową wzrost satysfakcji z wykonywanej pracy.

Celem coachingu zespołowego jest praca nad wspólnie ustalonym przez zwierzchników, lidera czy kierownika celem, zagadnieniem lub zadaniem. Zespół poszukuje rozwiązań użytecznych dla wszystkich członków zespołu i spójnych z oczekiwaniami i wartościami korporacji. Zagadnieniami mogą być zarówno zmiany w strukturze firmy, jak i zwiększenie efektywności (np.: realizacja celów sprzedażowych). Pomysły, które zespół wypracowuje szybciej są wdrażane a członkowie zespołu czują większą motywacje do działania. 

Narzędzia coachingowe jako element zarządzania to właściwie przyjęcie w korporacji określonej postawy wobec pracowników i danego sposobu zarządzania. W tym przypadku wykorzystuje się pozytywne nastawienie do pracownika, silne, otwarte pytania do poszukiwania rozwiązań, rozwojowe rozmowy motywacyjne i korygujące czy przekierowanie decyzyjności z roli lidera na pracownika. 

W korporacjach coaching może być zorganizowany następujący sposób:

  • Korporacja zatrudnia zewnętrzną firmę i coacha do obsługiwania procesu coachingowego
  • Korporacja zatrudnia wewnętrznych coachów korporacyjnych 
  • Korporacja szkoli menedżerów do sprawnego używania narzędzi coachingowych

Niezależnie od formy i organizacji coachingu, jest to doskonały sposób na rozwój i zwiększanie potencjału pracowników korporacji, ważne jednak, aby zadbać o wybór certyfikowanego cocha pracującego w zgodzie z zasadami etycznymi.