Model GROW – sztuka zadawania pytań w coachingu
Coaching to w skrócie proces wspierania uczenia i osiągania rezultatów przez klienta, oparty na skutecznej komunikacji i zasobach. W praktyce znamy wiele podejść czy nurtów prowadzenia procesu coachingowego, jak:
- skoncentrowanie na rozwiązaniu,
- podejście w nurcie ericksonowskim,
- coaching kognitywny
- coaching prowokatywny.
Jednak niezależnie od podejścia, jednym z najczęściej stosowanych modeli w coachingu jest GROW.
GROW Coaching – komu jest dedykowany?
Twórcą modelu GROW jest mistrz wyścigów samochodowych, brytyjski pisarz oraz, co w tym przypadku najważniejsze, twórca coachingu zorientowanego na efektywność – John Whitmore. Coaching osiągnięć wraz ze swym modelem GROW, był głównie dedykowany menedżerom i coachom do pracy z innymi w organizacjach. Z czasem został zaadoptowany do wszelakich form coachingu, zarówno menedżerskiego czy life. Jest także idealnym rozwiązaniem dla menedżerów i coachów pracujących w zespołach, czy dla klientów multigeneracyjnych, gdyż jego uniwersalność sprawdza się w pracy z każdym pokoleniem.
Na czym dokładnie polega model GROW?
Model GROW obejmuje strukturę złożoną z czterech etapów: spotkania czy sesji coachingowej, a każdy etap nosi nazwę pochodną poszczególnym literom akronimu. I tak:
- „G” – oznacza „goal” – czyli cel, gdzie coach ustala cel lub cele z klientem. W przypadku tego etapu, w praktyce dla jasnego i klarownego określenia celów, często pomocny jest inny akronim, a mianowicie SMART (cel powinien być: skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, ale ambitny i istotny oraz określony w czasie).
- Litera „R” w modelu GROW, to „reality” – czyli rzeczywistość, która odwołuje się do aktualnej sytuacji klienta, coach poprzez pytania „sprawdza”, co dzieje się „tu i teraz” w związku z określonym przez klienta celem.
- „O” pochodzi od „opportunity” – co tłumaczymy jako możliwości i jest to etap kreowania możliwości działania, generowania opcji działania, które zbliżają klienta do realizacji określonego celu.
- Natomiast „W” ma różne znaczenia, jak: „will” – czyli wola, „wrap up” odnoszące się do działania lub „what next”, które nawiązuje do kolejnego kroku lub „way” czyli droga, jaką klient ma dalej podążać w realizacji celu. Niezależnie od nadania znaczenia literze „W”, ten etap sesji coachingowej odnosi się do podjęcia przez klienta działania, sprawdzenia ewentualnych przeszkód, sposobów ich pokonania czy znalezienia sojuszników.
Model GROW w coachingu trzeba “przechodzić” krok po kroku!
W przypadku prowadzenia sesji metodą GROW, ważne jest, aby etapy przechodzić w odpowiedniej kolejności i zadbać, aby klient doświadczył każdego z nich. Pierwsze trzy etapy są przeznaczone na rozwijanie świadomości klienta, poszerzania jego perspektywy widzenia sytuacji, uzmysłowienia kierunków działania. Czwarty etap modelu GROW to zobowiązanie klienta do podjęcia działania.
Model GROW – pytania, które trzeba zadać
Najsilniejszym, a zarazem najbardziej podstawowym narzędziem każdego procesu coachingowego jest umiejętność zadawania mocnych pytań. W przypadku techniki GROW, jego największą siłą jest sztuka zadawania pytań na każdym z etapów.
Model GROW – przykłady pytań na pierwszym etapie
W pierwszej kolejności, pytania w coachingu zmierzają do uzgodnienia omawianych tematów, ustalenie celów długoterminowych, krótkoterminowych czy uzgodnienie konkretnych wyników. Przykładowymi pytaniami na tym etapie mogą być:
- Co chcesz osiągnąć?
- Jaki jest Twój cel?
- Na ile ten cel jest dla Ciebie istotny? (np.: biorąc pod uwagę skalę od 1 do 10)
- Po czym poznasz, że ten cel osiągnęłaś/eś?
- Ile czasu dajesz sobie na realizację tego celu?
- Kiedy chcesz go osiągnąć?
- Co chciałbyś osiągnąć w trakcie naszej rozmowy?
- Co chciałbyś czuć na koniec naszej rozmowy/sesji/ procesu?
- Jakie korzyści przyniesie Ci osiągnięcie tego celu?
- Co możesz stracić realizując ten cel?
Model GROW – pytania, z których można skorzystać na drugim etapie
Na etapie “rzeczywistości”, warto zastosować pytania dotyczące weryfikacji aktualnej rzeczywistości i już poczynionych działań – należy odrzucić historie niepowiązane z aktualną sytuacją klienta. Dobre pytania na tym etapie metody GROW, to:
- Co dzieje się w tym momencie?
- Jak jest teraz?
- Jakie działania już podjąłeś?
- Co zazwyczaj działa w takich sytuacjach?
- Co zyskujesz z tego, jak jest teraz?
- Jak inni reagują na tą sytuację?
- W jaki sposób wpływa to na inne sfery Twojego życia?
- Jakimi środkami dysponujesz teraz – (np.: umiejętności, czas, entuzjazm)?
- Co/ kto jeszcze pomogłoby zrealizować Ci ten cel?
GROW coaching – praktyczne pytania na etapie “możliwości”
Kiedy wraz z klientem coach poszukuje “możliwości”, zadaje silne pytania związane z dostępnymi opcjami i możliwościami klienta, zachęca go do poszukiwania rozwiązań i poszerza jego perspektywę. Dobrymi pytaniami w coachingu na tym etapie mogą być:
- Co możesz zrobić, aby osiągnąć cel?
- Jakie widzisz inne możliwości dojścia do celu?
- Jakie kroki możesz podjąć?
- Kto mógłby Ci w tym pomóc?
- Które z rozwiązań najbardziej ci odpowiada?
- Co by się stało, gdybyś nic nie zrobił?
- Co się musi wydarzyć, abyś mógł zrealizować ten cel?
- Jakie etapy pracy możesz sobie wyznaczyć?
Model GROW w coachingu – pytania i przykłady na ostatni etap
Na ostatnim etapie modelu GROW, klient otrzymuje silne pytania związane z ustaleniem przypuszczalnych przeszkód, poszczególnych etapów realizacji czy pierwszych kroków. Najbardziej pomocnymi pytaniami będą:
- Jakie będzie Twój pierwszy krok?
- Od czego zaczniesz swoje działania?
- Co skłania Cię do takiego wyboru?
- Co możesz zrobić małego, aby pójść do przodu?
- Co może Ci przeszkodzić w realizacji tego celu?
- Co może Cię dodatkowo zmotywować do osiągnięcie celu?
- Jaki będzie Twój kolejny krok?
Coaching – model GROW w wersji zmodyfikowanej
Model GROW bywa modyfikowany poprzez dodawanie do akronimu dodatkowych liter. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku:
- T-GROW, gdzie litera „T” oznacza temat sesji.
- I-GROW, litera „I” oznacza „issue”, czyli zagadnienie, sprawa, z którą przychodzi klient.
- RE-GROW, w tym przypadku „R” oznacza „review”, czyli przegląd, a „E” to evaluation, czyli ocena.
Ten ostatni rodzaj techniki GROW, czyli RE-GROW jest szczególnie przydatny, gdy klient realizuje różnego rodzaju zadania pomiędzy sesjami. W pierwszym kroku coach razem z klientem dokonują podsumowania tego, co wydarzyło się od ostatniej sesji i ocenią zmiany, jakie nastąpiły pomiędzy spotkaniami. Ten rodzaj akronimu jest idealny dla pokolenia C/Z, które lubi częste informacje zwrotne i nadzorowanie procesu. Niezależnie od wyboru akronimu model GROW, jest jednym z najbardziej użytecznych modeli coachingowych. Sprawdza się do wykorzystania niezależnie od rodzaju coachingu, a jego przejrzysta formuła daje poczucie bezpieczeństwa nawet mało doświadczonym coachom.