Jak skutecznie sprzedawać przez telefon?

  1. Leadersheep
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Blog
  6. /
  7. Jak skutecznie sprzedawać przez telefon?
Skuteczne zasady sprzedaży przez telefon

Jak skutecznie sprzedawać przez telefon?

Pracownicy działów sprzedaży, którzy skutecznie pozyskują klientów przez telefon to marzenie każdego menedżera sprzedaży, jego szefa i szefa szefa. Wtedy prowizje na kontach się zgadają i wszyscy są zadowoleni. Jednak każdy, kto choć raz próbował pozyskać klienta w ten sposób wie, że nie jest to proste zadanie. Osoby odpowiedzialne za zakupy w firmach odbierają co dzień kilka lub kilkanaście telefonów z propozycjami nawiązania współpracy (o ile sprzedawcy przebrną przez recepcje czy asystentki). W związku z czym często telefon do firmy kończy się zdaniem: „poproszę o maila” lub „nie, dziękuję”. Niejednokrotnie po kilku nieudanych próbach nawiązana rozmowy telefonicznej z klientem, sprzedawcy poddają się. Jakie zatem zastosować techniki sprzedaży przez telefon, by Twoja rozmowa sprzedażowa kończyła się sukcesem?  

 

Zadbaj o bazę prospektów

Zanim wykonasz pierwsze zimne telefony potrzebujesz dobrze przygotowanej bazy klientów (pozyskanej zgodnie z obowiązującym prawem).

Kompletując informacje o klientach pamiętaj o:

  • określeniu do kogo chcesz dzwonić (czy Twoją grupą docelową mają być kliniki chirurgii plastycznej czy warsztaty samochodowe? Jest to istotne między innymi ze na dopasowanie stylu komunikacji telefonicznej czy mailowej, o której za chwilę),
  • pozyskaniu takich informacji jak: nazwa firmy, imię i nazwisko osoby decyzyjnej, nip/regon (np. po to by sprawdzić powiązania z innymi firmami), nr telefonu, imienny adres mailowy, 
  • pozyskaniu ogólnych informacji o tym czym firma się zajmuje oraz czy miały miejsce w ostatnim czasie jakieś wydarzenia, które mogą być pomocne w nawiązaniu relacji (np. otwarcie nowej placówki, wdrożenie standardów, wyróżnienia, nagrody). 

 

Zahacz uwagę

Sam zimny telefon może nie przynosić zamierzonych rezultatów, dlatego zanim zadzwonisz zadbaj o dobry hak uwagi. Jednym z narzędzi jakiego możesz użyć to cold email. Jest to wiadomość, która powinna zawierać intrygujące potencjalnego klienta treści. Warto pamiętać o tym, że taka wiadomość nie ma na celu sprzedaży, a nawiązanie relacji i pomoc w stworzeniu przestrzeni do rozmowy. Dlatego pod żadnym pozorem nie może się w nim znajdować oferta ani propozycja współpracy. Nie może zabraknąć stopki z Twoimi danymi kontaktowymi oraz określenia co odbiorca ma zrobić po przeczytaniu Twojej wiadomości.

 

Przygotuj siebie i otoczenie

Zdecydowanie łatwiej jest nam realizować cele, jeśli są one jasno określone i omiarowane. W związku z tym na samym początku ustal jakie efekty mają przynieść Twoje rozmowy telefoniczne z klientem (np. 3 umówione spotkania podczas godziny dzwonienia dziennie). 

Jeśli pracujesz z domu lub na open space, zapewne masz wokół siebie wiele „przeszkadzaczy”. Mam tu na myśli słaby zasięg telefonu, remont u sąsiada, płaczące dziecko czy współpracowników w biurze głośno dyskutujących o tym kto w jaki sposób spędził ostatni weekend. Uwierz mi, że to co się dzieje wokół Ciebie słychać też przez telefon, a to nie sprzyja budowaniu wizerunku osoby, która nie dzwoni po prostu do losowo wybranego klienta z bazy, a ma przygotowany indywidualny komunikat. 

 

Oddychaj

Głos ma wielką moc. Nie bez powodu spikerzy radiowi, aktorzy czy artyści muzyczni pracują z głosem. Ważnym aspektem ich warsztatu jest technika oddychania. Wyróżniamy 3 sposoby: żebrowo obojczykowy, żebrowo przeponowy, przeponowo brzuszny. Pierwszy z nich jest płytki (dociera tylko do części płuc), nie pozwala mówić długo i swobodnie, przez co jakość dźwięku jest słabsza i nadwyręża krtań. Kolejne dwa zmniejszają napięcie gardła zwiększając swobodę mówienia, przez co brzmimy spokojniej i pewniej siebie. Zadbaj o to by podczas rozmów z klientami zająć taką pozycję, która nie uciska przepony. Pamiętaj też o pauzach, Twoim zadaniem jest rozmowa telefoniczna z klientem, a nie przeprowadzenie monologu wypowiedzianego na jednym tchu.

 

Sprawdzaj pory dzwonienia

Z doświadczenia wiem, że pory lunchu nie są dobre na rozmowy sprzedażowe. Podobnie poniedziałkowe poranki (lub nawet całe poniedziałki), które w wielu organizacjach są przeznaczone na omawianie wyników poprzedniego tygodnia oraz ustalania planów na najbliższy tydzień. Sprawdź też godziny pracy w piątki – zdarza się, że są one zupełnie wolne lub godziny pracy są skrócone. 

 

Sprzedaż przez telefon - Skuteczne zasady

 

Uśmiechaj się przez telefon

Pomimo, że Twój rozmówca Cię nie widzi, to jest w stanie wyczuć Twój nastrój, nastawienie czy stan emocjonalny. Jeśli z jakiegoś powodu jesteś w słabszej formie odłóż dzwonienie do czasu, kiedy będzie lepiej – pierwsze wrażenie robimy tylko raz.

 

Zaakceptuj odrzucenie

Jest ono wpisane w sprzedaż przez telefon, więc nastaw się na to, że nawet pierwsze kilkadziesiąt rozmów nie skończy się tak jak pierwotnie zakładał plan. Osoby z którymi rozmawiasz mogą przecież mieć za sobą ciężki poranek po spotkaniu z szefem czy kolizji drogowej. Ważne jest to, by wyciągać odpowiednie wnioski, wdrażać zmiany i próbować dalej. Zwracaj też uwagę na to, czy nie próbujesz naciskać na sprzedaż. 

Teraz kiedy już wiesz jak rozmawiać z klientem przez telefon, przełam strach i pamiętaj o tym, że to praktyka czyni mistrza. Stosowanie powyższych technik sprzedaży przez telefon doprowadzi Cię do wypracowania własnego unikalnego stylu rozmowy telefonicznej z klientem i będzie przychodziło coraz łatwiej, a co najważniejsze z rezultatami. 

Powodzenia!