Pokolenie Y w pigułce

  1. Leadersheep
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Blog
  6. /
  7. Pokolenie Y w pigułce

Pokolenie Y w pigułce

Przedstawiciele pokolenia Y przyszli na świat w latach 1980 – 1989 (nauki społeczne nie są naukami ścisłymi, trudno jest więc przyjąć ścisłą cezurę czasową początku i końca pokolenia, podajemy wartości uśrednione w oparciu o dane literaturowe).

Dorastali w czasach dużych zmian politycznych i gospodarczych. Z dzieciństwa pamiętają zarówno trudne czasy i powiew wolności w postaci telewizji satelitarnej, MTV, Viva Music, czasopism takich jak Pop Corn czy Bravo i Bravo Girl, nowo powstające fast foody i galerie handlowe. Pierwsze komputery, telefony komórkowe i Internet dostarczany za pomocą modemów był ich rzeczywistością. Ponieważ są pokoleniem boomu demograficznego (właściwie ich rodzice byli tym pokoleniem, a oni są tylko pochodną tego zjawiska😊) uczyli się w przeludnionych klasach, szybko doświadczyli niezdrowej konkurencji. Słyszeli zarówno od rodziców, jak i od przedstawicieli państwa, że warto mieć maturę i iść na studia i uwierzyli to. Studiując już w systemie bolońskim, uzyskiwali tytuły licencjata i magistra na różnych kierunkach – chcieli zwiększyć swoje możliwości na rynku pracy. W czasie studiów zabiegali o staże i praktyki – absolutnie bezpłatne, które miały stać się ich przepustką do znalezienia pracy, bowiem sytuacja na rynku pracy była trudna. Bezrobocie sięgało dwudziestu kilku procent. Bywają nazywani pokoleniem NIC – zainwestowali dużo w swoją edukację, znają języki, wyjeżdżali w ramach programów Erasmus, Erasmus plus, a gdy weszli na rynek pracy – nie było dla nich ofert. Blisko 2 miliony z nich wyjechało pracować za granicą.

Co ich charakteryzuje:

  • Ciągła chęć uczenia się i rozwoju.
  • Gotowość do udziału w szkoleniach i chęć ciągłego rozbudowywania swojego CV.
  • Chcą mieć w pracy wzory do naśladowania, osoby, od których mogą się uczyć. Jeśli takich nie znajdują, mogą szukać innej pracy.
  • Potrzeba autonomii.
  • Pasje, zainteresowania, które chcą rozwijać i mieć na nie czas po pracy.
  • Chęć utrzymywania równowagi praca – życie osobiste – odpoczynek.
  • Umiejętność pracy w grupie i współpracy.
  • Chęć bycia na 100% w pracy, na 100% w życiu osobistym, a gdy zostają rodzicami, chcą nimi również być na 100% 😊.