Pokolenie Alpha w pigułce
Naukowcy nie są zgodni co do tego, kiedy możemy mówić o początku pokolenia Alpha. My przyjmujemy czas narodzin tego pokolenia, czyli lata 2000 – 2005 (nauki społeczne nie są naukami ścisłymi, trudno jest więc przyjąć ścisłą cezurę czasową początku i końca pokolenia, podajemy wartości uśrednione w oparciu o dane literaturowe).
Określenie generacji Alpha stworzył badacz pokoleniowy i konsultant w Australii Mark Mc Crindle w 2005 roku. To pierwsza generacja, która urodziła się całkowicie w XXI wieku i jak twierdzi sam twórca, przyjęcie takiej nazwy było zgodne z naukową nomenklaturą używania alfabetu greckiego zamiast łaciny. „Nie ma sensu wracać do A”, jak mówił, „to pokolenie, które jest początkiem czegoś nowego, a nie powrotem do starego”. Według Mc Crindle’a pokoleniem Alpha powinno się określać osoby urodzone po 2010 roku, z czym my, jako badacze nie zgadzamy się, bowiem wówczas uznawaliśmy, że czas trwania jednego pokolenia wynosi kilkanaście do dwudziestu lat. A wiemy, że tempo zmian społecznych, gospodarczych technologicznych wpływa na kształtowanie grup – kohort wiekowych, obdarzonych wspólnymi cechami co 10, a nawet co 5 lat.
Co już o nich wiemy?
Przytoczone dane pochodzą z badania, które przeprowadziliśmy w 2019 roku wśród osób, które przyszły na świat w latach 2000 – 2005, czyli wśród ówczesnych 15 – 19 latków.
- 76,9% badanych z pokolenia Alpha, wyraziła gotowość kontynuowania nauki w ramach studiów.
- 29% badanych nie wie jeszcze, jaki zawód chce wybrać, a drugim w kolejności wskazywanym zawodem jest zawód wolny.
- Wśród najbardziej prestiżowych dla pokolenia Alpha zawodów, tuż za prawnikiem, który wskazywany jest jako najbardziej prestiżowy zawód, znalazł lekarzu, a następnie odnajdujemy zawody takie, jak: artysta, manager, YouTuber, psycholog, terapeuta.
- Zapytani o to, co zadecyduje o wyborze przez nich zawodu: 60,4 %wskazuje zarobki, jako ten element, który jest dla nich najbardziej istotny. W drugiej kolejności odnajdujemy możliwość podróżowania po świecie – ten aspekt pracy jest najważniejszy dla 15,8% badanych. Z kolei 7,8% ankietowanych wskazała luźną atmosferę w pracy, jako najważniejszy jej element. Pozostali respondenci wybrali jeszcze możliwość szybkiego awansu 4,7%, znaną markaę firmy 4,6% oraz elastyczne godziny pracy 4,4% oraz lokalizację firmy 2,2%.
Zapytani o cechy dobrego lidera wskazują:
- Otwarty/a na pracownika. Sprawiedliwy_a.
- Miły_a.
- Wykształcony_a.
- Z dużym doświadczeniem zawodowym.
Ale także😊
- Modny_a (znający_a się na modzie, dobrze ubrany_a).
- Aktywny_a fizycznie.
- Znający_a się na technologiach, filantrop (wspierający organizacje pozarządowe).
Ilość godzin dziennie, jaką chcieliby spędzać w pracy przedstawiciele tego pokolenia:
- Standardowo 8 godz. dziennie (38,4%).
- Dowolnie ustalony wymiar czasu, bez stałej ilości godzin dziennie (35,3%).
- Nawet 10 godzin jeśli tego będzie wymagała firma (15,6%).
- 4 godziny dziennie (10%).
- Inna ilość godzin (0,7%).