Mentor – czy pomoże ci w podnoszeniu kompetencji zawodowych?

  1. Leadersheep
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Coaching
  6. /
  7. Mentor – czy pomoże ci w podnoszeniu kompetencji zawodowych?
Mantoring - Szkolenia w leadersheep.com.pl

Mentor – czy pomoże ci w podnoszeniu kompetencji zawodowych?

Jednym z bohaterów ponadczasowej opowieści Homera o Odyseuszu był Mentor – wierny przyjaciel, którego opiece ten wieczny wędrowiec powierzył swego syna, Telemacha. Misja Mentora polegała na pokierowaniu rozwojem księcia, podczas gdy jego ojciec brał udział w wojnie trojańskiej. Młodzieniec miał w przyszłości usiąść za sterami królestwa i przygotowanie go do tego zadania było niezmiernie istotne.

 

 

Kim jest mentor?

Jednym z ważnych aspektów budowania przewagi konkurencyjnej w firmach jest dbanie o dystrybucję wiedzy w organizacji. Może ona być przechowywana i przekazywana w bankach wiedzy, e-learningach, szkoleniach, grach lub przez mentorów. Mentorami w organizacji zostają zazwyczaj osoby posiadające szeroką wiedzę w obszarze swojej specjalizacji, wiedzę o organizacji i doświadczenie. Sprawdzają się zarówno w trakcie wdrażania nowych pracowników, gdy organizacji zależy na rozwijaniu kompetencji lub gdy chodzi o przygotowanie sukcesorów.

 

 

Cele mentoringu w biznesie

Celem mentoringu biznesowego jest wsparcie rozwoju kompetencji zawodowych jednostki zarówno poprzez funkcje kariery, jak i funkcje psychospołeczne:

Funkcje kariery Funkcje psychospołeczne
Wprowadzenie na wyższe stanowisko: Mentor dzięki rozwijaniu mentee, dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem otwiera drzwi
w organizacji, które bez udziału w programie mentoringowym pozostałyby zamknięte.
Przedstawienie wzorca do naśladowania: Mentor ukazuje te rodzaje zachowań, postaw i wartości, które prowadzą
do osiągnięcia sukcesu i rozwijania umiejętności zawodowych.
Rozwój zawodowy: Mentor uczy i przekazuje informację zwrotną w bezpiecznej i opartej na zaufaniu relacji. Doradztwo: Mentor pomaga podopiecznemu poradzić sobie z dylematami natury zawodowej/.
Ochrona: Często mentor wspiera podopiecznego i działa, jak bufor bezpieczeństwa. Akceptacja i potwierdzenie: Mentor wspiera podopiecznego, motywuje i okazuje szacunek.
Wyzwanie: Mentor zachęca do innowacyjnego myślenia i działania, a także dopinguje podopiecznego do pełnego wykorzystania jego możliwości i kompetencji zawodowych. Przyjaźń: Mentor okazuje osobistą troskę, która wykracza poza wymagania mentoringu biznesowego.
Testowanie reakcji na nowe bodźce
i rozpoznawalność: Mentor prowadzi podopiecznego w kierunku takich zadań, których wykonanie sprawi, że będzie znany menedżerom wyższego szczebla.

Źródło: Zaadoptowano za Kathy E. Kram, Mentoring At work: Developmental Relationships in Organizational Life, University Press of America, New York 1988.

 

Program mentoringowy – korzyści z mentoringu w pracy

Firma, wdrażając programy mentoringowe odnosi korzyści na różnych polach: rozwija zasoby ludzkie, pomaga w transferze tzw. wiedzy „ukrytej” oraz pozwala zatrzymać w firmie najbardziej wartościowych pracowników o dużych kompetencjach zawodowych.

 

 

Rozwój ludzi – podnoszenie kompetencji zawodowych

Ludzie zatrudnieni w firmie są źródłem innowacji i wartości tworzonych przez nią, a mentoring jest oprócz coachingu, tutoringu i szkoleń, jednym ze sposobów ich rozwijania. Jest wyjątkowy, dzięki wytworzeniu bliskiej relacji między jego uczestnikami.

 


Co ważne, w tej relacji uczy się i rozwija zarówno mentor, jak i mentee:

  • Mentee rozwija swoje kompetencje zawodowe korzystając z wiedzy i doświadczenia mentora, dzięki wyzwaniom przez niego stawianym, a także przesłaniu ukrytemu w tej relacji – rozwijam cię, bo w ciebie wierzę i ufam, że daleko zajdziesz.
  • Mentor zaś na każdej sesji doskonali swoje umiejętności zawodowe związane ze słuchaniem, zadawaniem „mocnych pytań”; obcując z mentee, staje się bardziej otwarty na różnice pokoleniowe, uczy się doceniać dobre strony przedstawicieli innych generacji.

Warto też pamiętać, że mentoring jest doskonałym narzędziem wspierającym rozwój zawodowy pokolenia Y i C:

  • U Igreków zaspokaja ciągły głód doskonalenia się, uczenia, nabywania nowych umiejętności zawodowych;
  • W przypadku pokolenia C pozwala rozwijać kompetencje zawodowe i podnosić kwalifikacje w bliskiej relacji z mentorem, który będzie dawał im wsparcie, uwagę i zainteresowanie, którego potrzebują, a bywa, że jest im trudno je dostać od przełożonych.

 

 

Program mentoringowy a transfer tzw. „ukrytej” wiedzy

Wiedza ukryta to taka wiedza, którą trudno opisać i przechowywać w formie pisemnej lub w bazie danych. Składają się nań informacje, które znaleźć można tylko i wyłącznie w głowach ludzi.

Czy w Twojej firmie jest ktoś sprawiający wrażenie człowieka, który wie, gdzie znajduje się każda teczka? Czy jest ktoś, kto zawsze wie, z kim należy pogadać, żeby załatwić konkretną sprawę? Osoby takie posiadają ukrytą wiedzę. Świadomość sprzedawcy dotycząca tego, kto ma wpływ i kompetencje zawodowe do podejmowania decyzji w firmie klienta, stanowi przykład ukrytej wiedzy. Kolejny to Twoja własna wiedza, podpowiadająca, w jaki sposób osiągać cele w grupie. Chociaż trudno te informacje zanotować i przekazać innym, pamiętajmy, że są bardzo istotne dla firmy .

 

Mentoringprogram mentoringowy w biznesie stwarza kanał do przekazywania ukrytej wiedzy od jednego pokolenia pracowników do drugiego i od bardzo doświadczonych menedżerów do tych, których doświadczenie jest mniejsze. Gdy takiego kanału nie ma, ważne informacje ulegają izolacji. Wiedza ta opuszcza firmę wraz z tymi, którzy odchodzą z niej lub przechodzą na emeryturę. Mentoring biznesowy zapobiega tej stracie i umożliwia zachowanie wartościowej wiedzy w przedsiębiorstwie.

 

Zatrzymanie właściwych ludzi w firmie poprzez mentoring w biznesie

Efektywny mentoring przekazuje pracownikowi następujący komunikat: „Bardzo Cię cenimy i chcemy Ci pomóc w otrzymaniu awansu”. Przedstawiciele pokolenia C deklarują, że możliwość skorzystania ze wsparcia mentora w procesie rozwoju kompetencji i budowania kariery w organizacji, jest jednym z ważniejszych czynników przywiązujących ich do firmy.

Mentoring buduje w firmie pewną więź, motywuje pracowników, a także tworzy poczucie akceptacji. Jeżeli opiekun i jego podopieczny są do siebie dobrze dopasowani, jest mniej prawdopodobne, że pracownik będzie szukał pracy gdzie indziej. Gdyby jednak tak się stało, zniszczona zostałaby cenna więź z opiekunem i firmą.

Mentoring biznesowy zwiększa satysfakcję z pracy. Pracownik, który ma efektywnego mentora, odnosi bardzo realne wrażenie, że poszerza wiedzę, rozwija się i stale przybliża do osiągnięcia pełni swojego potencjału i kompetencji zawodowych. Przekłada się to na większą satysfakcję z pracy i sprzyja zatrzymywaniu wartościowych pracowników w firmie. Pracownicy z pokolenia BB i X, którzy mają już dużą wiedzę i doświadczenie, odczuwają naturalną potrzebę dzielenia się nią, pozostawienia po sobie spuścizny. Uczynienie ich mentorami będzie sposobem na zaspokojenie tej potrzeby, co wydłuży ich aktywność zawodową w firmie.

 

Mentoring – ciekawostka:

  1. Roch prowadząc badania na grupie 4014 dyrektorów doszedł do następujących wniosków:
  • Dyrektorzy, którzy kiedyś mieli mentora, zarabiali więcej za swoich młodych lat, byli lepiej wykształceni i mieli większe umiejętności zawodowe – było bardziej prawdopodobne, że postępowali zgodnie z ustaleniami zawartymi w planie kariery, a potem opiekowali się większą liczbą podopiecznych niż dyrektorzy, którzy takiego opiekuna nie mieli.
  • Dyrektorzy, którzy mieli kiedyś mentora, byli bardziej zadowoleni z własnych postępów zawodowych i czerpali większą przyjemność z pracy.
Słowniczek pokoleniowy:

Pokolenie BB – jego przedstawiciele przychodzą na świat w latach 1946 – 1964

Pokolenie X – jego przedstawiciele przychodzą na świat w latach 1965 -1979

Pokolenie Y – jego przedstawiciele przychodzą na świat w latach 1980 – 1989

Pokolenie C – jego przedstawiciele przychodzą na świat w latach 1990 – 1999

Źródło: Pokolenia, co się zmienia. Kompendium wiedzy pokoleniowej. P.Woszczyk, A.Stankiewicz, J. Kliombka – Jarzyna, I.Wyrwas. Wolters Kluwer Polska, 2017

Autor: Justyna Kliombka –  Jarzyna Leadersheep