Krótki poradnik o motywowaniu

  1. Leadersheep
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Blog
  6. /
  7. Krótki poradnik o motywowaniu

Krótki poradnik o motywowaniu

Zmotywowany do pracy zespół to marzenie każdego lidera. Każdy z nas wie o ile łatwiej zarządza się ludźmi, którym – mówiąc wprost – chce się pracować. A jednocześnie wiemy również o tym, że dbanie o motywację jest jednym z trudniejszych aspektów zarządzania. Ludzie różnią się między sobą, mają różne potrzeby i cele, które realizują przychodząc do pracy. Ilość dostępnych informacji na temat tego co motywuje, choć spora, nie daje prostych recept na to w jaki sposób zmotywować każdego z członków naszego zespołu. Co więcej zdarza się, że dostępne porady i wskazówki są sprzeczne, trudno je zastosować w praktyce. Jak więc działać, gdy zauważymy brak motywacji w zespole?

Po pierwsze: nie szkodzić

Zanim zaczniemy dbać o motywatory do pracy koniecznie trzeba przyjrzeć się temu, czy przypadkiem na pracowników nie oddziałują czynniki wywołujące niezadowolenie i co możemy zrobić, aby je usunąć lub zminimalizować ich wpływ. Jakie czynniki są najczęściej wskazywane przez pracowników, jako te, które negatywnie wpływają na satysfakcję z odczuwanej pracy, a co za tym idzie na spadek motywacji? Oto one:

  • Polityka firmy i zarządzanie
  • Nadzór
  • Relacje – z przełożonym, kolegami na równorzędnych stanowiskach, podwładnymi
  • Warunki pracy
  • Wynagrodzenie
  • Życie osobiste
  • Status
  • Bezpieczeństwo

I tak po kolej należy przyjrzeć się poszczególnym czynnikom i sprawdzić na przykład: czy pracownicy mają umowę o pracę na czas nieokreślony oraz wiedzę o tym, że firma się rozwija i systematycznie zwiększa przychody, dzięki czemu mogą wnioskować o stabilności i trwałości zatrudnienia i czuć się bezpiecznie. Czy w zespołach panują dobre relacje i poprawna komunikacja? Jakie są warunki pracy i czy pracownicy mają wszystkie wymagane narzędzia do realizacji swoich obowiązków? Po weryfikacji tych tzw. czynników higieny i usunięciu jak największej ilości zjawisk, które mogą na pracowników działać demotywująco, możemy przejść do kolejnego kroku. Samo bowiem usunięcie elementów powodujących niezadowolenie z pracy, choć konieczne, nie sprawi, że pracownicy od razu poczują satysfakcję z wykonywanych obowiązków i będą bardziej zmotywowani.

Po drugie: działać „z głową”

Na szkoleniach często zapraszam menadżerów do ćwiczenia, w którym proszę o wypisanie jak największej ilości motywatorów pozafinansowych. Okazuje się, że lista czynników, które pobudzają naszą motywację do działania jest praktycznie nieskończona. A jednocześnie koncentrują się one w trzech obszarach, które najsilniej napędzają do działania. Są to: cel, autonomia i mistrzostwo. W jaki sposób menadżer może wykorzystać każdy z nich, aby pobudzić motywację pracowników?

  • Cel – zadbaj o to, aby pracownicy dokładnie wiedzieli jakie cele przed nimi stawiasz i dlaczego, spraw by rozumieli sens swojej pracy oraz wpływ, jaki mają na osiąganie oczekiwanych wyników przez dział czy firmę.
  • Autonomia – przekaż, jak najwięcej odpowiedzialności za realizowane zadania w ręce pracowników, pozwól decydować o sposobie realizacji zadań czy środkach, które wykorzystają, zaufaj i ogranicz kontrolę do minimum.
  • Mistrzostwo – stwórz warunki, w których pracownicy mogą się rozwijać i stawać ekspertami w poszczególnych dziedzinach, wspieraj ich w dążeniu do nauki i samodoskonalenia się, wzbogacaj treść pracy.

Szukając motywatorów pozafinansowych dla swoich zespołów zacznij więc od powyższej listy i zastanów się, jak każdy z nich można zastosować w przypadku konkretnych osób czy stanowisk.

Po trzecie: nie wyważać otwartych drzwi

Jak wszyscy wiemy ludzie, z którymi przychodzi nam pracować są bardzo różni. Stąd też zarówno weryfikując czynniki higieny, czy też poszukując motywatorów pozafinansowych, trzeba wziąć pod uwagę indywidualne potrzeby każdego z członków zespołu. Dla części z nich atrakcyjne i motywujące środowisko to takie, w którym może budować relacje i współpracować z wieloma osobami, inni potrzebują natomiast mniej kontaktu i więcej samodzielnych zadań. Są tacy, którzy lubią pogłębiać wiedzę i rozwijać się w jednym obszarze oraz tacy, dla których ważna jest różnorodność. Zaproś więc swoich pracowników do rozmowy, aby dowiedzieć się co na nich działa motywująco i to wraz z nimi ustalaj cele, kierunek ich rozwoju i sposoby na zwiększenie autonomii. Spotykaj się regularnie, aby udzielać informacji zwrotnej i weryfikować wspólnie ustalone działania. To nie tylko sposób na znalezienie motywatorów odpowiednich dla konkretnych osób, ale też okazja do zbudowania relacji i zaufania między Wami… które również przyczyniają się do zwiększenia motywacji w zespole:)